Sunday 8 December 2013

MENULIS ITU 'MENYEMBUNYIKAN' DAN 'MENYINGKAP'

bukan simpati yg aku minta tp satu kenyataan yg pasti.. 
tp kenyataan tu betul betul buat aku rasa lemah.. 
salah ke akku?
kejam ke aku? 
jahat ke aku?
persoalan demi persoalan menerjah aku.. ta mampu  untuk meluahkan kepada sesiapa pon lagi, hanya bicara hati yg terluah sedangkan kata-kata tidak lagi dapat aku tuturkan.. aku penat.. aku lelah.. berjuang sendiri di bumi sembrong.. mmg ramai guru yg aku sayangi dan menyayangi aku.. tp aku jugak masih mentah.. masih menginginkan tawa riang rakan-rakan sebaya ku yg lain.. gurauan yg ikhlas.. bukan memperkotak-katikkan aku.. aku juga menginginkan bergambar bersama mereka, keluar bersama mereka, melakukan pelbagai aktiviti.. tp apa yg sering aku lakukan? melarikan diri.. menyembunyikan diri.. menjauhkan diri dgn duduk di bilik disiplin... ya aku tenang di sana.. tp itu semua sementara.. 


hari demi hari. aku mencari jawapan. jawapan kenapa aku sering berasa terasing dan diasingkan.. dan setiap kali jawapan yg aku terima menghampakan.. aku tak berniat nak merampas apa yg kalian miliki,, merebut perhatian apa yg kalian inginkan..aku tak berniat menyusahkan kalian.. segala yg terjadi semuanya kebetulan dan apa yg kalian fikirkan adalah sama sekali..
apa perlu aku buat??
menangis di hadapan kalian? sudah beberapa kali aku terkandas bila mana berhadapan dengan kalian..
berbicara dgn kalian? itu jugakk.. tp yg aku rasakan seperti pengemis yg menagih perhatian dr kalian..tidak pernah aku rasakan keikhlasan ketika kalian berbicara dgn aku..
adkah aku perlu berjumpa dgn kalian sorg demi sorg? aku tidau mahu dianggap memburukkan keadaan..
kata-kata maaf juga telah bnyk aku ungkapkan.. tp segalanya hambar.. tipu jika aku katakan hati aku tidak merasakan kepedihan.. sakit bila berjuang sendiri melawan perasaan yg sentiasa menahan sebak... ta kuat rasanya berhadapan dgn pandangan kalian terhadap aku.. jika segalanya berpunca daripada diriku sendiri.. Ya Allah sedarkanlah aku dari kealpaanku ini.. 
berkali ku memohon.. Ya Allah.. lembutkan hati mereka untuk berkawan dgn aku.. secara ikhlas.. jauhkan segala prasangka buruk dan fitnah yg dilemparkan kepada aku.. sesungguhnya engkaulah Yg Maha Pengasih lg Maha Penyayang dan engkau jugalah Maha Pemberi Kurnia.. 
aku pasti.. aku yakin segala yg terjadi pasti akan ad hikmahnya.. jika ini jalan takdirku.. aku redha.. aku pasrah.. namun aku pohon pinjamkanlah aku ketabahanmu Ya Allah.. 

"WALAUPUN SESEORANG TIDAK DAPAT BERPATAH BALIK DAN MENCIPTA PERMULAAN BARU, TETAPI SESEORANG DAPAT BERMULA DARIPADA SEKARANG DAN MENCIPTA PENAMAT YANG BARU" 
segalanya dengan izin ALLAH

No comments: